تجربتي مع استلام ارباح جوجل ادسنس وكيف حصلت على ارباحي

شادي الزمر
1

ارباح جوجل ادسنس  تجربتي مع استلام ارباح جوجل ادسنس وكيف حصلت على ارباحي


بسم الله الرحمن الرحيم , عندك موقع او قناه علي اليوتيوب انضميت مؤخرا لخدمة جوجل ادسنس من شركة جوجل للاعلانات , قاربت علي الوصول للحد الادني لاستلام الارباح بس مش فاكر ايه الخطوه القادمه , ان شاء الله في تجربتنا اليوم هوضح ليك خطوات استلام ارباحك من جوجل ادسنس من خلال ويسترن يونيون.

تجربتي مع استلام ارباح جوجل ادسنس من ويسترن يونيون

– في البداية ان شاء الله هيبقي ليا تجربه قريبا عن جوجل ادسنس بتفسير و توضيح للموضوع بكامل تفاصيله و ستكون تجربه مفيده ان شاء الله لاصحاب المواقع و قنوات اليوتيوب .

كيفية استلام الارباح من جوجل ادسنس

- اولا لازم تبقي عارف بعض الامور الاساسيه :
الحد الادني لاستلام الارباح من جوجل ادسنس 100 دولار او 70 يورو .
– يجب ان حسابك يكون مفعل بالبن كود سواء وصلك جواب البن كود او ارسلت صورة البطاقة و تم تفعيله .
– انت بتستلم ارباحك الشهر ده عن ارباح الشهر الماضي , هتقولي ازاي , احنا دلوقتي في شهر مارس موقعك شغال و بيدخلك ربح كل يوم , في اخر يوم في شهر مارس مع دخول اول يوم في شهر ابريل ارباحك بيتم ارسالها للدفعات لكي تستلمها , يعني ارباحك الي جمعتها كلها في شهر مارس هتستلمها في نهاية شهر ابريل .
طيب لو انت موصلتش للحدي الادني الي هو 100 دولار او 70 يورو مع نهاية شهر مارس يبقي هتنتظر لحد اما توصل للحد الادني في شهر ابريل و هتستلم دفعتك في نهاية شهر مايو . يعني لازم تصل للحد الادني للدفعه مع اخر يوم في الشهر لكي تستلم الارباح في الشهر الي بعده .
امتي شركة جوجل ادسنس بترسل الارباح ؟
سؤال مهم جدا , جوجل ذكرت بشكل واضح جدا ان الارباح بيتم ارسالها في غضون 30 يوم بعد انتهاء الشهر الي تخطيت فيه الحد الادني , بمعني جوجل بتقول ببعت الفلوس ممكن يوم 31 في الشهر .
ثانيا مفيش وقت محدد لارسال الدفعات يعني كان في شهر جوجل اصدرت فيه الدفعه يوم 20 في شهر اخر يوم 27 , فهو مش ثابته , ومع ذلك للاسف الشديد بنلاقي في مواضيع متابعة الدفعات في المنتديات العربيه رعب و قلق و حاله غريبه مع انك تجد ان لسا يوم 23-24 في الشهر ! .
– فانت بتنتظر من يوم 20 تبدأ تراجع حسابك تشوف ظهرت عبارة ( جاري الدفع ) ام لا , وظهور كلمة جاري الدفع اي دفعتك بيتم اعدادها لارسالها ليك , بعد 24 – 48 ساعه او علي حسب جوجل بتظهر عبارة ( الحالة : تم اصدارها ) و ده معناه ان ارباحك تم ارسالها بالفعل و ممكن تستلمها من الان .
– طيب ازاي ادخل علي المكان الي بيظهر فيه الكلام ده من حساب ادسنس :
بتدخل علي رئيسية حساب ادسنس من ناحية اليمين لو عربي بتختار الدفعات – سجل الدفعات

هتضغط علي جملة الحالة تم اصدارها , هيفتح ليك صفحه الدفعه الي بيبقي مذكور فيها العشرة ارقام رقم الحواله المهمه جدا .
ارباح جوجل ادسنس
هتكتب في ورقة رقم الحواله الي هو العشرة ارقام الي هو MTCN .
بعد كده هتشوف اقرب فرع لويسترن يونيون ليك , هتقولي طيب انا هعرف ازاي اقرب فرع لويسترن يونيون ليا , اولا هتكلم رقم خدمة عملاء ويسترن يونيون 19190 و هتسأل علي اقرب فرع ليك , او تدخل علي موقع ويسترن يونيون و تشوف علي الماب اقرب فرع ليك او اذهب لاي فرق لبنك الافريقي او اسكندريه بنسبة كبيره هتلاقي فيهم ويسترن يونيون .
– هتروح فرع ويسترن يونيون , هتدخل و تخد ورقة صفراء صغيره زي الي في الصوره القادمه , هتكتب فيها كالتالي :
رقم التحويل : هتكتب العشرة ارقام بتوع الحواله الي هو MTCN .
- اسم الراسل : جوجل او google .
عنوان المستلم : هتكتب عنوانك .
البلد المرسل منه : ايرلندا .
المبلغ : هتكسب ارباحك الدفعه الخاصه بيك .
رقم تليفون المستلم : هتكتب رقم تليفونك الشخصي .
وتروح لاي شباك فاضي بتدي الورقه للموظف مع بطاقتك , وبيدخل الموظف علي الشبكه بيشيك علي الحواله بالرقم و اسمك و بيسلمك ايصال تمضي عليه اسمك و بيسلمك صوره منه و بيديك فلوسك طبعا بالدولار فقط و انتي بتحولها من اي مكتب صرافه بره الي الجنيه المصري و انتهي علي كده .
معلومة الكسر عند الاستلام في ادسنس , لو الكسر اقل من 60 سنت مش بتستلمه اما لو اعلي من 60 سنت بتستلم 1 دولار صحيح .
ارباح ادسنس

وفي الختام نتمني ان تكون تجربتنا اليوم قد نالت علي رضاكم مع الوعد بالمزيد من التجارب الهادفة و المميزة , واذا كان لديك اي افكار بخصوص تجربتنا اليوم مع استلام الارباح من جوجل ادسنس  نسعد بطرحك لها في تعليق , او اذا كان لديك استفسار نسعد بالاجابة عليه .

إرسال تعليق

1 تعليقات
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. شكرا على مشاركتك تجربتك الناجحة
    واتمنى لك المزيد من التقدم والنجاح

    ردحذف
إرسال تعليق
يستخدم موقعنا ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك.معرفة المزيز
Accept !